3 leerlingen “Baas van Morgen”
Je bent 13 en dan ben je BAAS van een groot bedrijf! Met de bedrijfsauto opgehaald door de directeuren, waarna ze een dag op hun stoel mochten zitten! Trots op onze toppers uit klas 2 die vandaag voor een dag Baas van Morgen waren.#VanWijnen HaarlemmermeerBV #Horsman&Co #FluorBV #baasvanmorgen #JINC
Calvin was één dag de baas bij Van Wijnen Haarlemmermeer
Op donderdag 27 januari gaf Frits Lely, vestigingsdirecteur van Van Wijnen Haarlemmermeer, de touwtjes uit handen aan de 13-jarige Calvin. De Baas van Morgen is een initiatief van JINC. Met dit initiatief kunnen kinderen ervaren hoe het is om een dag aan het roer in het bedrijfsleven te staan.
Calvin is een gemotiveerde scholier die in de tweede klas van het VMBO zit. Hij is vastbesloten: hij wordt later motoragent. Maar als ze hem vragen om korpschef te worden, dan ruilt hij zijn motor in voor een bureau. Het liefst zou hij dan ook nog een paar dagen per week als motoragent blijven werken. Zijn drijfveren? Hij wil mensen helpen en vindt het belangrijk om orde te bewaren.
De taken van de baas overnemen
Als een echte baas werd Calvin van school opgehaald. Voor de gelegenheid kregen we de nieuwste Mazda CX5 te leen van Hartgerink en Klomp, de autodealer naast ons kantoor. Frits brengt regelmatig een bezoek aan bouwplaatsen van projecten. Deze keer was Tudorpark aan de beurt. Als Baas van Morgen nam Calvin de taken van Frits over. Hij liep samen met uitvoerder Roy een veiligheidsronde, en mocht de steigers keuren. Op kantoor moest hij een aantal documenten tekenen, van declaraties van collega’s tot het goedkeuren van een tostiapparaat voor in de kantine.
Een frisse blik
Calvin dacht ook mee over een aantal zaken. Dat leverde waardevolle inzichten op. Hij merkte op dat parkeervakken in nieuwbouwwijken smal zijn, terwijl er steeds meer grote en brede elektrische auto’s, zoals Tesla’s, bijkomen. In haakse parkeervakken is er soms weinig ruimte om je autodeur te openen. Ook ziet hij regelmatig dat brede auto’s, die achter elkaar geparkeerd staan, uitsteken over de lijn. Calvin: “dit kan gevaarlijke situaties opleveren. Waarom maken jullie de vakken niet breder? “
Ook dacht Calvin mee met projectvoorbereider Anton over het gevelontwerp van een nieuw plan voor een appartementencomplex. De architect had een aantal ontwerpen met verschillende type balkons gemaakt. Calvin koos voor een zwart balkonhek, en niet voor een glazen variant. Calvin: “Bij een glazen balkon zie je van buitenaf de troep die mensen op het balkon hebben staan. Bewoners hebben dan ook minder privacy.”
Hoe maken we de jongeren enthousiast voor de bouw
We stelden Calvin de vraag hoe we de bouw aantrekkelijker kunnen maken voor jongeren. Calvin: “je staat er nooit bij stil wat er allemaal gebeurt vóórdat er een huis staat. Ik heb veel geleerd over processen, en ook over de verschillende beroepen. Er meer over vertellen helpt echt”. We kregen ook een bruikbare suggestie om ons kantoor leuker te maken: in de loods kunnen jullie een fitnessruimte met bokszakken maken. Daar hoort ook een goede speaker bij, aldus Calvin.
Frits Lely: “We hebben een leuke dag met Calvin gehad. Zijn interesse in de bouwwereld, maar ook de interactie met de collega’s was aanstekelijk en leuk om te zien. De gezamenlijke lunch, het rondrijden in zijn eigen directie-auto en het stilstaan bij regelgeving en veiligheid op de bouwplaats…, Calvin heeft het stokje geweldig van mij overgenomen!”